Afhankelijk van de sector of branche waarin je actief bent zijn er jaarlijks tientallen beurzen waarin partners en concurrenten hun gezicht laten zien en hun nieuwste inzichten of projecten tentoonstellen aan een groter publiek. Nu is het voor velen nog onduidelijk wat de precieze voordelen zijn van gaan naar of staan op een beurs. Daarom hebben we vijf niet belangrijke redenen op een rijtje gezet.

De hele industrie is op één plek

Op een professionele beurs zie je in de meeste gevallen de hele industrie vertegenwoordigd op één plek. Zodoende kun je in een korte tijd enorm veel informatie inwinnen over verschillende producten, ontwikkelingen, trends en meer. Veel bedrijven proberen een zo indrukwekkend mogelijke beurspresentatie op te zetten. Kijk naar welke beursstand het drukst bezocht is gedurende het evenement: ze zullen vast iets goed doen waar je zelf ook wat van kunt leren.

Het is een bron van inspiratie

Aansluitend op het voorgaande punt; door te kijken bij andere partijen in de industrie kun je zelf nieuwe ideeën opdoen voor je eigen bedrijf. Door de afwisseling van grote internationale spelers en kleinere bedrijven op een beurs zijn er altijd wel aanknopingspunten te vinden voor je eigen bedrijf. Wellicht hebben andere bedrijven een creatieve oplossing gevonden om aan nieuwe investeerders of klanten te komen, of hebben ze een probleem waar jij op dit moment mee te maken hebt zelf ook ervaren én opgelost.

Netwerken was nog nooit zo makkelijk

Om te leren van andere bedrijven en om in contact te komen met potentiële partners, klanten of investeerders is het belangrijk dat je direct contact hebt met deze mensen. Dit kun je doen op de beursvloer bij de stands. Maar beurzen zijn vaak ook ingericht met speciale ruimtes waarin je kunt netwerken met standhouders of speciale bezoekers. Daardoor wordt het eerste contact leggen een stuk eenvoudiger, en kun je na de beurs gemakkelijker opnieuw contact opnemen.

Ontwikkel jezelf

Zoals gezegd komen er op veel beurzen internationale industry leaders als gastsprekers. Als je een wat kleiner bedrijf hebt kan een presentatie of workshop van dergelijke personen van grote waarde zijn voor je eigen onderneming. Een bijkomend voordeel is dat naar een beurs gaan om jezelf te ontwikkelen in veel gevallen aftrekbaar is voor de belasting als zakelijke kosten.

Je hebt niets te verliezen door te gaan

De laatste redenen is misschien niet net zo praktisch als de voorgaand vier, maar zeker niet minder waar. Zeker als je niet met een stand op de beurs staat en puur als bezoeker gaat is het potentiële voordeel enorm ten opzichte van de (eventuele) kosten. Het is een investering in informatie, contacten en wellicht nog meer. Daarnaast is het vaak enorm leuk om naar een beurs te gaan, zeker als het in een andere grote stad is. Met een beetje geluk kun je er met collega’s een leuke en zinvolle zakenreis van maken!