Wat is organisch bereik en waarom is het zo belangrijk voor het succes van je website? Hoe goed je branding ook mag zijn of hoe innovatief je product of dienst ook is, als je niet op de eerste pagina van Google’s zoekmachine resultaten pagina staat voor relevante zoekopdrachten, zullen mensen misschien nooit weten dat je bedrijf bestaat.

Bovendien krijgt de nummer één positie op een Google-zoekopdracht maar liefst 33% van het verkeer. Het verbeteren van de ranking van je website en gerelateerde pagina’s is dus essentieel. Hoger in Google met je website? Hier zijn onze tips om goed te starten met het optimaliseren van je website.

Check je huidige zoekmachine ranking

Voordat je de zoekresultaten van je website een boost geeft, is het belangrijk om te weten waar je op dit moment staat in de zoekresultaten van Google.

Als je dit weet, kun je zien op welke zoekthema’s je nog kunt stijgen. Er zijn diverse tools en websites om je posities te controleren. Let op! Een gewone zoekopdracht in Google kan een verkeerd beeld geven, omdat Google je de locatie of geschiedenis van je pc of mobiel meeneemt in de zoekposities.

Kies je zoekthema’s

Nu dat je begrijpt waar je pagina’s op ranken voor bepaalde belangrijke termen, kun je aan de slag met het maken van een lijst met zoekwoorden. Je kunt beginnen met alle producten of diensten op te schrijven. Voeg daarnaast woorden op waar potentiële klanten naar kunnen zoeken. Om zoekwoorden te analyseren en selecteren, kun je diverse tools gebruiken:

  • Google Trends
  • Typ potentiële zoekopdrachten in de zoekbalk van Google en zie welke populaire relevante zoekopdrachten er verschijnen
  • Google Adwords Keyword Planner

Als je je richt op de juiste zoekwoorden voor elke pagina van je website op basis van wat je probeert te verkopen en de boodschap die je probeert te communiceren zul je een enorme verbetering in je organische zoekresultaten zien.

Verwerk je zoekthema’s

Nu je een lijst met zoekwoorden hebt zie aansluiten bij je bedrijf, moet je deze goed verwerken in je pagina’s. Niet alleen in de content. Denk ook aan de title en meta tags, de URL van je pagina en de afbeeldingen die op de pagina staan.