Marketing in onze eeuw is anders dan die van de vorige, maar dat wil niet zeggen dat alle ontwikkelingen uit de 20e eeuw overboord gegooid zijn. Integendeel, veel van wat we nu hebben, is gestoeld op wat in de vorige eeuw ontwikkeld is. In deze blog willen we een aantal dingen met je doornemen waar je naar kunt kijken als ondernemer of particulier, gewoon om te kijken of je er zelf iets aan hebt. Kijk snel verder en doe er je voordeel mee.

Ouderwets goede marketing

Ouderwets goed en effectief, de marketing van de vorige eeuw is nog steeds gangbaar in onze 21e eeuw. Denk daarbij aan verkopers op straat, mensen aan de deur, het zogenaamde colportage, reclamefolders door de deur, advertenties in kranten en dagbladen, reclameborden in de straat (vergis je niet hoeveel mensen nog ge├źnthousiasmeerd worden door de aanbiedingen die ze zien op borden, bijvoorbeeld ook in de supermarkt, mensen zijn heel gevoelig voor aanbiedingen). Een andere vorm van marketing, die je trouwens niet zo heel veel ziet, dat zijn reclameboodschappen in de lucht. Je moet dan natuurlijk wel een vliegtuig plus pilot huren. Een grappig detail: er zijn mensen die een piloot opleiding doen, soms maken ze dan nog niet genoeg vlieguren om met een Boeing 747 te vliegen, maar voor kleine vliegtuigen en reclameboodschappen bijvoorbeeld, hebben ze dan wel genoeg vlieguren. Daarmee bouwen ze ook hun vlieguren op. Vlieguren moeten bijgehouden worden, dus elk jaar moet je een minimaal aantal uren halen. Reclamevluchten zijn zeker een optie voor je marketing en op bepaalde dagen extra effectief, bijvoorbeeld op Koningsdag of vlak voor de kerst.

Nieuwerwetse marketing

Natuurlijk zijn er ook allerlei nieuwe vormen van marketing ontwikkeld de laatste jaren, bijvoorbeeld online marketing waarbij de zoekmachines, waaronder Google, een zeer grote rol spelen. Mensen kunnen zoeken op locatie en product om zo snel bij hun in de buurt een bedrijf te vinden dat kan voldoen aan de vraag die deze zoekenden op een bepaald moment hebben. Wanneer ik bijvoorbeeld zoek naar een synthesizer voor mijn muzikale hobby, dan zoek ik op plaats en het zoekwoord synthesizer. Natuurlijk kan ik ook al een favoriet bedrijf hebben waar ik vaker dergelijk product te koop, dan tik ik dat in en bijvoorbeeld de naam van de synthesizer waar ik meer over wil weten. Het hangt er maar net vanaf in hoeverre de voorkennis bestaat over verschillende producten. Als je vaker zoekt op synthesizer zou je uiteindelijk de verschillende soorten beter kennen en dan gaat je zoekopdracht daar ook vaak door veranderen. Het mooie van online marketing is dat het interactief is en sterk toegesneden op de vraag van de consument. Je kunt zelfs kijken waar mensen vaak op zoeken, zodat je daar je content op kan aanpassen. Wanneer mensen vaak zoeken op rode wijn uit het jaar 1950, dan weet je dat je daar een pagina over moet maken op je website, als je een verkoper bent van wijn die het belangrijk vindt om klanten te trekken via internet.